vrijdag 20 mei 2011

Op welk scherm richt u zich?

Een op de drie Nederlanders maakt regelmatig gebruik maakt van zowel televisie, internet via de pc/laptop als internet via de mobiele telefoon. En van deze groep gebruikt bijna de helft ook een gameconsole. De pc/laptop kan van deze schermen het minst gemist worden door de consument. Marketeers kunnen dus via verschillende media diezelfde klant bereiken.


De groep van 25-34 jarigen lopen wel voorop in het gebruik van meerdere ‘schermen’. Ook blijkt dat de multiscreen-gebruiker significant vaker man is en hoog opgeleid. Voor de hele groep geldt dat het actieve mediagebruikers zijn. Zij benutten de mogelijkheden van de verschillende schermen meer en beter dan de gemiddelde Nederlander. Behalve de ingeburgerde taken als e-mailen en zoeken, wordt er door deze groep meer getwitterd, online gekocht, gemiste televisieprogramma’s bekeken en op blogs gereageerd. De tijd die aan het internet op de mobiele telefoon, pc/laptop of gameconsole wordt besteed gaat vooral ten koste van het kijken naar televisie.

De mobiele telefoon en laptop hebben voornamelijk een functionele rol. De televisie en gameconsole worden meer geassocieerd met ontspanning en vermaak. De mobiele telefoon wordt primair gebruikt om snel informatie op te zoeken, zoals openingstijden van winkels en reisinformatie. Voor deze taken vervangt de mobiele telefoon in veel gevallen de computer. Dit geldt nu al voor meer dan driekwart van de Nederlanders! De pc/laptop wordt van alle schermen op dit moment voor het grootste aantal verschillende activiteiten gebruikt. Het bekijken van video’s blijkt het minst gebonden aan een scherm. Naast TV en laptop begint ook de mobiele telefoon een serieus alternatief te worden om uitzendingen terug te kijken.

Voor alle leeftijdsgroepen geldt dat de pc/laptop het scherm is dat het minst gemist kan worden door de consument. Voor de jongere doelgroep is de mobiele telefoon onmisbaar. En de jeugd blijkt totaal niet gehecht aan televisie! Dat is ook wel eens naders geweest.

Het ligt voor de hand dat adverteerders rekening gaan houden met meerdere ‘schermen’ voor het voeren van succesvolle campagnes, en het eigen karakter van zo'n scherm.

[Bron: MeMo2]

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen